03 December 2009

Ritalin Dan Kesan Kepada Anak Autistik Saya

Berikut adalah pengalaman dan pemerhatian ke atas anak saya yang mengalami autisme dan mengambil ubat Ritalin. Ini adalah sekadar maklumat dan bukan muktamad. Kesan Ritalin mungkin berbeza-beza diantara individu.

Anak saya telah mengambil ubat ini setelah disarankan oleh doktor dengan tujuan membuatkannya lebih fokus dan tenang semasa belajar di sekolah. Mula memberikan ubat ini kepada anak saya pada pertengahan tahun 2008. Sebelum mengambil ubat ini, anak saya sememangnya agak sukar untuk mengawal tingkahlakunya dan membuatkannya lebih fokus. Dengan ubat ini anak saya jadi tenang, boleh dikawal dan lebih fokus. Rangsangan ini selama hampir setahun telah memberikan kesan postif dimana anak saya boleh menerima dah memahami arahan, tingkahlaku boleh dikawal (tanpa ubat), lebih fokus dan boleh menunggu (duduk diam diperhimpunan sekolah) sehingga 2 jam.

Bagaimanapun, terdapat kesan sampingan dimana selera makan anak saya menurun. Maka berat badannya turut menurun. Untuk menanganinya, doktor sarankan supaya mengambil vitamin mengandungi lysine untuk merangsangkan selera makannya. Kesan vitamin dan lysine tersebut sekejap sahaja, dan doktor sarankan supaya mencuba vitamin mengandungi lysine jenama yang lain.