16 December 2009

Hariz Cabut Gigi Lagi!

Dec 2009

Dalam bulan ini Hariz bertemu lagi dengan doktor gigi! Antara perkara yang dia takuti, aku pun sama sebab takut pada reaksi yang tak di jangka. Masuk kali ini sudah bertemu dengan 4 doktor gigi. Tiga doktor swasta dan satu doktor kerajaan. Kesemuanya mengenakan cara yang berlainan di mana tiga yang pertama termasuk doktor kerajaan, aku rasa kurang arif mengendali pesakit seperti Hariz. Ada yang tak sanggup nak layan, ada yang guna kekerasan dan ada yang teragak-agak. Untuk kali yang ke empat ini cara doktor itu sungguh menyakinkan dan berjaya mencabut gigi Hariz tanpa paksaan - berjaya mendapat kerjasama dari Hariz.

Doktor itu menyapu terlebih dahulu ubat bius (seperti gel) di gusi yang hendak di suntik. Selepas beberapa ketika barulah doktor itu menyuntik ubat bius di gusi. Jadi, Hariz tidak rasa sakit bila di suntik. Dengan sedikit pujukan gigi berjaya di cabut dan Hariz tidak meronta-ronta.

Moralnya: Kerjasama dan sefahaman antara doktor dan ibu bapa penting untuk membentuk keadaan selamat dan selesa bagi anak-anak seperti Hariz untuk menjalankan rawatan.