30 June 2019

Persepsi Istilah Severe, Moderate & Mild

PERSEPSI.

Severe - sukar, susah atau tidak ada apa yang boleh dilakukan lagi. Ajar pun tiada guna.

Moderate - sukar, susah tapi masih boleh lakukan sesuatu untuk berkembang baik.

Mild - tidak sukar, tidak susah, boleh belajar mcm budak tipikal & tiada banyak masalah.

Dalam diagnosis yang terkini mengunakan istilah Tahap 3, Tahap 2 & Tahap 1. Kerana apa pun tahap anak ASD, mereka masih memerlukan bantuan dan boleh diajar dengan kaedah2 yang disesuaikan dengan tahap mereka.

09 June 2019

Raya Yang Dulu & Raya Yang Sekarang

Dia sekarang 18 tahun. Berhari raya yang sekarang memang berbeza dengan berhari raya yang dulu.

Dulu tak leh dok diam, sekarang banyak duduk dari berjalan.

Dulu tak boleh menunggu lama, sekarang bolehlah tunggu lebih dari 5 jam. Kalau dia selesa, lagi lama.

Dulu sangat rigid dengan rutin, sekarang sudah kurang rigid.

Dulu makan nasik menu dia saja, sekarang ketupat ayam kicap serunding pun dia belasah.

Dulu tak puasa, sekarang puasa penuh.

Dulu tak pandai solat tarawikh, sekarang dah boleh follow walaupun kat rumah saja.

Dulu tak pandai solat 5 waktu, sekarang sudah boleh walaupun kekadang kena prompt.

Dulu tak tahu apa itu hari raya, sekarang dia faham apa itu hari raya.

Dulu stimming sangat ketara, sekarang masih ada tapi dah kurang namun dia struggle utk mengawal diri.

Dulu ada masa tak nak masuk rumah atuk atau sesetengah rumah sedara, sekarang dah boleh masuk dan duduk lama sikit.

Dulu geledah beg orang cari gadget, sekarang sudah ok sebab ada gadget sendiri.

Dulu umpama 'Sullivan' nampak budak kecik macam dalam cerita Monster Inc, sekarang masih lagi.

Dulu cakap berulang-ulang topik yang sama, sekarang masih lagi.

Dulu kuat tantrum pantang silap sikit atau rutinnya diganggu, sekarang masih ada namun boleh dikawal.

Pesan saya buat ibubapa yang ada anak ASD ni... selain doa kepada yang Esa, yang terpenting adalah
- usaha yang berterusan tanpa membandingkan pencapaian anak dengan anak orang lain;
- fokus dan mula dengan perkara yang dia mampu buat kemudian diperkembangkan;
- diri sendiri mesti sentiasa positif sebab aura positif akan beri kesan yang positif pada anak dan orang keliling;
- hati kena kering kalau nak perbetul anak yang buat perkara yang tidak elok, atau mahu anak berubah, atau nak menghadap orang2 yang tak cakna ASD;

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR & BATIN.

Tips Berhari Raya Bersama Anak ASD+ADHD

Anak saya ASD+ADHD. Duduk diam tidak lebih dari 5 saat. Namun, tak menghalang saya untuk ziarah raya jiran dan saudara mara. Bagaimana?

1. Mulakan ziarah jiran dan saudara mara yang mengenali anak ASD saya dan punya hiasan rumah yang ringkas.

2. Anak saya kebanyakkan masa akan merayau meneroka dalaman dan luaran rumah tetamu. Namun, bilik2 tidur memang saya larang dia masuk. Dan saya atau isteri (bergilir) akan pantau 1 to 1 supaya dia tak merosakkan barangan atau boleh mendatangkan kecederaan pada diri dia.

3. Pakaikan pakaian yang bersesuaian dengan anak dan bawa makanan kegemaran supaya dia selesa dan dapat stay lama.

4. Sekiranya anak ASD sudah bagi isyarat sudah tidak selesa dan mahu beredar. Tanpa lengah terus minta izin beredar walapun mungkin tak sampai 10 minit.

5. Social story - terangkan pada anak ASD mengenai perjalanan ziarah. Kaedah ini bila anak saya sudah boleh faham apa yang kami cakap.

6. Reward - beri reward/ganjaran dengan perkara/benda kegemaran bila dia patuh dan behave.

7. Owh... kadang2 anak tak nak turun dari kereta jadi park kereta dekat dengan tuan rumah supaya mudah nak pantau sambil makan2.

8. Hati mesti kering dengan tanggapan orang lain yang hadir di tempat yang sama. Pendedahan begini sangat penting untuk proses pendidikan/pembelajaran sosial anak ASD saya. Penting juga untuk anak tipikal saya.

Ini cara saya. Mungkin sesuai atau tidak sesuai dengan keluarga lain.

10 February 2019

Mengenalpasti Pencetus Tantrum

Isnin, 11 Feb 2019.

Macam mana saya mengenalpasti pencetus tantrum?
{Disclaimer: berdasarkan pengalaman dengan anak sendiri}

Saya akan meneliti dan menganalisa perkara-perkara yang berlaku dalam tempoh 24 jam sebelumnya.

Anak Autisme Tantrum Bukan Tanpa Sebab

Ahad, 10 Feb 2019.

Anak autisme tantrum bukan tanpa sebab. Pasti ada sesuatu yang menjadi pencetus (trigger).

Kita ibubapa hanya perlu memerhati, meneliti & menganalisa perkara-perkara (sangat banyak, berbeza-beza bagi setiap anak autisme) yang menjadi pencetus. Hanya boleh mengenalpasti  pencetus sebenar setelah beberapa/banyak kali terjadinya tantrum.

Setelah pencetus tantrum dikenalpasti maka mudah untuk kita mengatur strategi untuk mengatasi anak tantrum. Namun, kadang-kadang strategi mengatasi tantrum juga boleh kita kenalpasti semasa tempoh memerhati, meneliti & menganalisa pencetus tantrum.

Owh... baca pengalaman dari ibubapa lain di dalam AM ni memang membantu... tapi... bertemu dan berkongsi secara 'live' di luar alam maya lebih lebih membantu kerana tidak semua dapat diceritakan atau dikongsikan dengan penulisan. Ianya adalah dari hati ke hati.