28 January 2011

Mengurus Tingkahlaku: Amat Suka Akan Air

Sabtu, 29 Jan 2011.

Tingkahlaku:
Beliau amat-amat menyukai air. Sehingga sekarang beliau boleh bermain didalam air sehingga lebih dua jam dan tanpa jemu. Mendatangkan masalah bila berkunjung ke rumah saudara-mara, rakan taulan dan tempat-tempat yang ada air (air pancut, kolam, laut, sungai dan sebagainya).

Tindakan:
Kami terpaksa menghadkan tempat-tempat yang boleh dikunjungi. Sekali-sekala kami akan membawa ke tempat-tempat yang ‘berair’ sebagai pendedahan. Bergantung kepada perilakunya sebelum, ketika dan sesudah berkunjung ke tempat tersebut, kami akan menambah kekerapan. Sekiranya sukar untuk di kawal ketika berada sesuatu tempat, kami akan hanya lalu sahaja di tempat itu (tidak akan melayan kehendaknya walaupun tantrum, sebagai ‘denda’). Kami juga dapatkan konsensus dan meletakkan syarat (seperti “Be good.”, “Be discipline.”) bila hendak mengulang pergi ke tempat itu. Di satu peringkat kaedah ini kurang berkesan di mana beliau mula mampu untuk ‘berunding’ atau ‘psycho’ kami. Di peringkat ini kami menggunakan kuasa 'veto', memutuskan untuk memenuhi kehendaknya atau tidak mengikut keadaan semasa itu. Disamping itu kami akan memilih hari yang lengang supaya mudah mengawal keadaan.

Kesan:
Kami dapati beliau dengan sendiri akan berkata “be good” atau “be discipline” jika beliau hendak atau meminta untuk bawa ke tempat tersebut. Dan beliau boleh berkompromi untuk memenuhi hajatnya.

No comments:

Post a Comment