03 January 2011

Hari Pertama Sekolah 2011

Isnin, 03 Jan 2011.

Hari ini bermulalah episod baru persekolahan Hariz bagi sesi tahun 2011. Untuk hari pertama, aku menjangka sesuatu yang sukar atas kesan cuti sekolah yang panjang. Tapi, sesungguhnya Tuhan telah mempermudahkan urusan hari pertama untuk menguruskan Hariz.

Untuk mengejutkannya pada awal pagi tidak ada masalah, tapi ada sedikit cabaran untuk mengajaknya mandi. Aku mesti ada 'modal' untuk beli jiwa Hariz, untuk buat dia senyum. Aku maklum untuk 3 minggu kebelakangan ini dia memang kemaruk dengan watak kartun Detective Conan. Kemaruk sehingga boleh cakap macam Conan tu ada kat sebelah dia. Bawak komik tu ke mana saja. Secara spontan aku gantikan Hariz kepada Conan, "Conan, bangun Conan. Mari mandi cepat ayah dah buat air panas ni...". Menakjubkan, dia senyum ketika mata masih lagi rapat!! Apa lagi, teruslah gunakan watak Conan untuk bangkitkan semangatnya. Hasilnya, tidak ada bantahan dan tidak ada tantrum, dari waktu mandi sehingga sampai di kelas (untuk mandi aku masih kena angkat dia!!).

Perhimpunan sedang berlangsung ketika sampai, bergegas dia nak turut serta. Tunggu lebih kurang 15 minit untuk lihat reaksinya, sebab ada beberapa anak murid pra-sekolah yang menangis. Alhamdulillah, Hariz berjaya mengharunginya sehingga habis sesi sekolah.

Harap-harap berterusan begini... :).

1 comment: