21 September 2012

Mengawal-selia Obsesi

Jumaat, 21 Sept 2012.

Setiap anak yang mengalami autisme pasti ada sesuatu yang menjadi kegilaan kepada mereka, atau lebih tepat dengan istilah obsesi. Obsesi boleh mendatangkan keburukan dan masalah bila tidak boleh di kawal. Namun, obsesi juga boleh ditukar menjadi kebaikkan jika dapat di kawal dan di eksploitasi.

Jadi kali ini kisah Hariz yang obses dengan gadget Samsung Galaxy Note. Dia sangat obses dengan model Samsung ni hingga boleh nak jual Samsung Tab yang dia ada dan segala kerja seni (berkomputer atau konvensional) dia mesti ada Samsung Galaxy Note tu.



Jadi masalah bila pergi ke pasaraya besar sebab kat situ ada kedai telefon bimbit yang dia tahu ada tayang telefon tu... adei, mahal tu. Jenuh bagi alasan untuk mengelakkan dia dari fokus untuk mendapatkan telefon tu. Teknik mengalih tumpuan tak dapat buat dia melupakan gadget idaman. Tak kan la nak belikan macam tu je tanpa mintak dia buat sesuatu yang kita mahu dia buat. Mesti jadikan obsesi sebagai reinforcer.

Jadi, kami set matlamat supaya dia boleh menabung sambil tu mengajar dia bahawa gadget tu bukan percuma dan mengajar dia bertoleransi. Kami jadikan botol kuih sebagai tabung dan beritahu dia, kena kumpul duit dulu baru boleh beli Samsung. Respon memang positif tapi perlu mengingatkan dan mengulang ayat-ayat untuk menyimpan duit dengan kerap dan konsisten. Adakalanya dia cuba memberontak sebab tak boleh sabar nak beli gadget tu. Ketika inilah dia menguji kesabaran kita dan kemahiran kita untuk tackle. Alhamdulillah, dengan ayat yang konsisten dan beritahu akibat kalau tak disiplin, kemarahan dia dapat di kawal. Kira-kira seminggu dilaksanakan, dia sudah boleh terima - kena kumpul duit dulu sebelum boleh beli Samsung. Apa indikatornya? Dia pantang nampak duit terdedah atas meja atau nampak duit baki bila di kedai, dimintanya untuk dikumpul.

Namun, dia masih belum faham tentang jumlah duit yang harus dikumpul. Sukar untuk memahamkan dia tentang ini. Tambahan tahap kesabaran dia nampak dah sampai ke tahap boleh 'meletup', sebab dia cepat tension dan pernah memukul kita dengan agak kuat bila dalam keadaan marah. Jadi kami rasa masanya dah tiba untuk beri apa yang dia mahukan. Maka kami buat keputusan berat untuk belikan gadget idamannya.

Dalam pada itu kami fikir, apa yang patut kita nak dia buat bila kita beri dia gadget idamannya tu. Antara perkara yang dia perlu patuhi:
- Tidak boleh mengambil telefon orang lain.
- Serahkan Samsung Tab, telefon Nokia & mp3 player
- Disiplin
- Hadir sekolah hari Isnin dan seterusnya
- Mengaji al-quran (di Faqih & rumah)

Setakat artikel ini di tulis, dia masih lagi mematuhi perkara di atas dengan pantauan. Itulah cara saya mengawal-selia obsesi Hariz.