08 July 2020

Bagaimana saya mengajar anak ASD saya memahami maksud TIDAK / NO.

Rabu, 08 Julai 2020.

Strategi yang saya gunapakai adalah mengikut tahap kemampuan anak saya untuk memahami tentang sesuatu, di mana anak saya memerlukan tempoh masa yang agak panjang, kombinasi kaedah (tone suara, visual (gambar & ekspresi muka)), ketekalan (consistency) dalam kaedah/kekerapan dan sistem denda/ganjaran. Tambahan dia punya masalah daya tumpuan.

Tone Suara
Saya mencari tone suara yang bersesuaian untuk mengatakan NO supaya dia boleh menerima.

Visual Gambar
Saya menggunakan gambar dan simbol. Tandakan apa yang boleh (YES) dan apa yang tidak boleh (NO). Apa yang boleh dan tidak boleh itu berkait dengan apa yang dia pernah lakukan pada keadaan semasa. Bukan sesuatu yang belum pernah dia buat. Ini juga saya jadikan social story untuk melakukan aktiviti diluar rumah (melawat saudara, padang permainan, mall, dalam kereta).

Visual Ekspresi Wajah
Saya menggunakan ekspresi muka sendiri bagi menunjukkan amaran, tegas, marah, sedih, sayang dan sebagainya. Sebab anak tidak pandai untuk membezakan ekspresi dalam gambar dan ekspresi wajah sebenar.

Ketekalan (Consistency)
Saya akan cuba kekalkan kaedah apabila menjumpai tone suara, visual gambar, visual wajah yang sesuai. Bukan saya saja, ahli keluarga lain pun perlu diajarkan perkara sama. Kekerapan bergantung kepada keadaan semasa kerana tidak semua keadaan memerlukan kita berkata NO.

Sistem Denda/Ganjaran
Saya gunakan denda seperti menarik priviledge, barang/makanan kegemaran, isolated area. Gunakan ganjaran seperti makanan/barang kegemaran, bintang (sgt suka bintang), jalan-jalan. Namun, sedayanya cuba untuk beri ganjaran (positif) berbanding denda (negatif).

Selain itu, diri saya sendiri perlu dalam keadaan sedar, bersedia dan tenang termasuk tidak terpengaruh dengan tingkahlaku tantrum anak ASD saya bila perkataan NO/TIDAK disebut. Kadang-kadang terbabas, kawal diri sebaik mungkin.

Kesimpulannya, saya menggunakan gabungan semua di atas bagi mencapai objektif memahamkan anak ASD saya tentang TIDAK / NO. Strategi yg sama untuk objektif yang lain juga. Ubahsuai mengikut keadaan, kesesuaian & peredaran masa.

No comments:

Post a Comment