23 October 2016

Kemahiran Menyikat Rambut

Ahad, 23 Okt 2016.



Ini sikat rambut. Alat untuk menyisir rambut. Setiap orang mahir menggunakannya sejak kanak-kanak lagi. Namun tidak bagi anak autisme saya.

Anak autisme saya hanya menguasai kemahiran ini pada umur 15 tahun. Itu pun setelah dia menunjukkan minat untuk menggunakan sikat walaupun pada ketika itu rambut dia tidak boleh di sikat sebab potongan yang pendek tegak.
Jadi saya membuat keputusan untuk memanjangkan rambut anak autisme saya supaya boleh di sikat.
Pada peringkat awal saya atau isteri yang akan menyapu krim rambut dan menyikatkannya.
Setelah beberapa minggu kami lakukannya dihadapan cermin.
Beberapa minggu selepas itu saya minta anak untuk memegang sikat dan saya pegang tangan dia kemudian lakukan langkah menyikat di hadapan cermin.
Alhamdulillah, dia mampu lakukannya sendiri setelah beberapa minggu mempraktikkannya.

No comments:

Post a Comment