09 January 2013

Ulasan Kejadian Tembakan di Sandy Hook Elementary School Oleh Adam Lanza

Isnin, 07 Jan 2013.

Kejadian yang berlaku di Amerika pada 14 Dec 2012 yang lalu di mana seorang remaja telah melepaskan tembakan di Sandy Hook Elementary School. Seramai 26 orang telah terkorban dalam kejadian tersebut. Akhbar telah mengeluarkan laporan yang mengaitkan tingkahlaku ganas Adam Lanza dengan asperger/autisme berdasarkan maklumat dari abangnya Ryan. Berita penuh di sini. Bagaimanapun, tiada maklumat lanjut dinyatakan tentang dakwaan itu dari sumber tersebut.

Sensasi berita sedikit sebanyak telah memberi impak negatif di mana masyarakat umum yang tidak memahami tentang autisme/asperger menerima dan mengganggap tingkahlaku ganas tersebut adalah sebahagian dari tingkahlaku autisme/asperger. Ini menyebabkan usaha-usaha untuk menempatkan anak autisme/asperger di dalam masyarakat rosak umpama nila setitik jatuh di dalam susu sebelanga.

Media di Malaysia juga tidak ketinggalan untuk membuat liputan. Namun, pengolahannya didapati mudah disalaherti seperti yang diterangkan di atas. Tayangan liputan berita luar negara mengenai Adam Lanza di awal segmen telah mengejutkan ibu bapa di mana Adam Lanza di sebut sebagai seorang asperger atau autisme. Video berikut adalah sedutan dari rancangan tersebut.



Video berikut pula memberi maklumbalas terhadap segmen di atas. Penerangan oleh pakar iaitu Dr. Hasnah Toran.


Saya ingin mengatakan di sini bahawa tindakan ganas seperti Adam Lanza boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Dan, tingkahlaku ganas adalah bukan ciri-ciri autisme/asperger


No comments:

Post a Comment