18 January 2012

Betapa Pentingnya Persekitaran Yang Kondusif Untuk Pembelajaran

Rabu, 18 Jan 2012.

Salam sejahtera kepada para pembaca. Kali ini aku nak ketengahkan mengenai persekitaran yang kondusif untuk pembelajaran. Apa yang aku tulis ni berdasarkan pemerhatian ke atas Hariz sejak dia masuk ke sekolah baru.

Banyak perkara positif yang ditunjukkan oleh Hariz sejak masuk ke sekolah baru. Antaranya,
  • Beri jawapan YA atau OK bila aku beritahu dia esok sekolah. Sebelum ini jawapannya ialah 'Alaaa...', 'Esok cuti...', 'Tak sekolah', 'Esok last eh..' dan macam-macam lagi. Paling tidak suka bila sebut perkataan sekolah.
  • Tidak sukar untuk bangunkan dia dari tidur, mandi dan ke sekolah setiap pagi. Sebelum ini, bangun lewat dan kadangkala dia provoke untuk tidak ke sekolah.
  • Pergi awal ke sekolah. Sebelum ini dia adalah murid paling akhir masuk sekolah setiap pagi.
  • Ceria dan bernyanyi-nyanyi bila balik dari sekolah. Sebelum ini tak mahu sebut apa-apa yang di ajar di sekolah.
  • Hantar hingga ke pintu pagar sekolah sahaja dan boleh masuk ke barisan dalam perhimpunan dengan sendiri. Sebelum ini aku dan isteri wajib hantar sampai ke pintu kelas, setiap hari.
  • Habis duit yang dibekalkan untuk beli air milo di sekolah. Sebelum ini jarang-jarang kali dia berpeluang untuk beli di kantin sekolah.
Semua itu adalah dari hasil dari persekitaran yang sangat kondusif untuk Hariz berkembang secara positif. Dari guru, bilik, alat bantu mengajar dan segala disekelilingnya membantu dia untuk berubah positif. Tahniah kepada barisan guru dan pengurusan di bawah selian pengetua yang sangat perihatin.