13 July 2010

Interaksi Dengan Individu Autisme

Isnin, 12 Julai 2010.


Kebelakangan ini aku bersama Hariz berjumpa dengan beberapa orang, dan seperti biasa aku akan 'disclose' info pasal autisme sebagai makluman mereka. Ada antara mereka sudah tahu mengenai ciri-ciri autisme (saya bersyukur kerana mereka ada kesedaran) tapi ada sesuatu yang perlu diperbaiki - iaitu bagaimana hendak menghadapi atau berinteraksi dengan individu autism.


Dari pemerhatian saya, walaupun mereka sudah tahu mengenai autism, tetapi mereka agak kekok dan tidak pasti bagaimana hendak berinteraksi dengan individu autism. Bukan salah mereka kerana mereka tidak tahu bagaimana. Jadi, tip-tip di bawah mungkin dapat membantu anda bila berinteraksi dengan individu autism:


    * Elakkan melakukan sesuatu yang dia tak suka atau menghalang sesuatu yang dia suka lakukan dengan sengaja. Setiap individu autism biasanya ada ciri di mana emosinya mudah terganggu terhadap sesuatu. Ada yang sensitif kepada bayi menangis, bunyi kuat, watak kartun, gelap, suara menengking, barang kesukaan di ambil orang atau hilang, wajah bengis/marah dan macam-macam lagi.

    * Cuba dapatkan sedikit maklumat dari ibubapanya mengenai apa yang dia suka dan tak suka. Kerana kebanyakkan mereka tidak mahu di anggap berlebih-lebih memberitahu perihal anak mereka. Bila anda tahu tentang individu autism akan dapat membantu anda berinteraksi dengan mereka, sekaligus membantu mereka juga dalam bersosial.

    * Jika dia terambil atau mengambil sesuatu dari anda tanpa kebenaran, janganlah terus merampas semula dengan kasar atau marah-marah. Biasanya mereka ini boleh di pujuk dan berunding. Gunakanlah kebijaksanaan dan rujuk kepada ibubapa mereka untuk tahu cara untuk memujuk/beruding.

    * Cuba bina 'trust-relationship'. Mereka biasanya boleh berinteraksi dengan baik bila 'trust-relationship' itu wujud. Elak dari mempamerkan riak wajah dan bahasa badan yang tidak baik, walaupun mereka lemah dalam berinteraksi tetapi mereka boleh merasai emosi kita dari riak wajah dan bahasa badan.

    * Kekalkan tahap kesabaran anda. Biasanya, mereka ini suka mengulangi kata-kata atau perbuatan tanpa rasa penat atau bosan. Jadi, bersabarlah ketika berinteraksi dengan mereka. Elakkan diri anda dari mereka perlahan-lahan jika anda rasa tidak boleh lagi menahan kesabaran untuk mengelakkan konfrantasi.


Itulah sedikit tip yang mungkin berguna untuk anda.

1 comment:

  1. mengetahui dan mengenal autisme adalah satu perkara, memahami mereka adalah satu perkara lain. kedua2nya perlu seiring bila berdepan dengan individu autisme. terima kasih berkongsi.

    ReplyDelete