15 July 2010

Hari Mengambil Laporan Pelajaran

Khamis, 15 Julai 2010.

Hari ini adalah hari untuk mengambil laporan pelajaran. Pada hari ini juga peluang aku dan isteri untuk berbicara tentang perkembangan anak-anak dalam pelajaran di sekolah. Di kelas Hariz, aku mengharapkan ada sedikit perubahan positif sikap guru penyelia dengan kami. Harapan kami hanyalah mimpi. Dengan memalingkan muka ke arah meja ketika bejabat dengan isteri - pada aku tanda tidak mahu berbaik dan bertindak menurut emosi. Malah, tidak punya initiatif untuk menegur/menyapa dan duduk membelakangkan kami ketika kami berbincang dengan guru yang lain. Mencemarkan profession guru.

Aku mengingatkan diri aku, janganlah kamu ceburi bidang yang banyak berurusan/berinteraksi dengan manusia sekiranya kamu tidak tahan dengan karenah manusia. Dan, sekiranya kamu seorang ketua, berlaku adillah dan pekalah dengan orang-orang kamu uruskan. Janganlah memperlekeh mereka dengan kuasa yang ada pada kamu, kerana kuasa itu hanyalah sementara dan ujian untuk kamu. Laksanakanlah amanah dengan kuasa yang kamu ada, kerana ganjaran kebaikan sudah pasti ada.

"Allah akan membantu hamba-Nya selama mana hamba-Nya membantu saudaranya" - petikan dari DMFK.

2 comments:

  1. "janganlah kamu ceburi bidang yang banyak berurusan/berinteraksi dengan manusia sekiranya kamu tidak tahan dengan karenah manusia"
    Saya SANGAT SETUJU! :-)

    ReplyDelete
  2. hi..maaf mengganggu. nak ajak kongsi cerita. Jemput ke http://yang-teristimewa.blogspot.com/

    ReplyDelete