09 June 2019

Tips Berhari Raya Bersama Anak ASD+ADHD

Anak saya ASD+ADHD. Duduk diam tidak lebih dari 5 saat. Namun, tak menghalang saya untuk ziarah raya jiran dan saudara mara. Bagaimana?

1. Mulakan ziarah jiran dan saudara mara yang mengenali anak ASD saya dan punya hiasan rumah yang ringkas.

2. Anak saya kebanyakkan masa akan merayau meneroka dalaman dan luaran rumah tetamu. Namun, bilik2 tidur memang saya larang dia masuk. Dan saya atau isteri (bergilir) akan pantau 1 to 1 supaya dia tak merosakkan barangan atau boleh mendatangkan kecederaan pada diri dia.

3. Pakaikan pakaian yang bersesuaian dengan anak dan bawa makanan kegemaran supaya dia selesa dan dapat stay lama.

4. Sekiranya anak ASD sudah bagi isyarat sudah tidak selesa dan mahu beredar. Tanpa lengah terus minta izin beredar walapun mungkin tak sampai 10 minit.

5. Social story - terangkan pada anak ASD mengenai perjalanan ziarah. Kaedah ini bila anak saya sudah boleh faham apa yang kami cakap.

6. Reward - beri reward/ganjaran dengan perkara/benda kegemaran bila dia patuh dan behave.

7. Owh... kadang2 anak tak nak turun dari kereta jadi park kereta dekat dengan tuan rumah supaya mudah nak pantau sambil makan2.

8. Hati mesti kering dengan tanggapan orang lain yang hadir di tempat yang sama. Pendedahan begini sangat penting untuk proses pendidikan/pembelajaran sosial anak ASD saya. Penting juga untuk anak tipikal saya.

Ini cara saya. Mungkin sesuai atau tidak sesuai dengan keluarga lain.

No comments:

Post a Comment