19 December 2017

FAQ #1: Anak saya baru disahkan autisme, apa perlu saya lakukan?

Jumaat, 08 Dis 2017.
Soalan: Anak saya baru disahkan autisme, apa yang perlu saya lakukan?


Jawapan:
Soalan ini ditanyakan oleh kebanyakkan ibubapa yang anaknya disahkan autisme dan mereka tidak ada pengetahuan tentang autisme atau apa-apa tentang kelainan upaya bukan fizikal. Sedih, risau, panik dan buntu adalah fasa pertama dan fasa kritikal yang ibubapa ini pasti tempuhi.
Jadi apakah yang perlu dilakukan oleh ibubapa bila anak disahkan autisme? Berikut hanya beberapa panduan untuk ibubapa mengikut kesesuaian masing-masing.
1. Usah biarkan kesedihan berlarutan terlalu lama kerana kesedihan tidak membantu perkembangan anak. Kerana kesedihan boleh mengundang masalah kesihatan pada diri sendiri. Bangkitlah dari kesedihan demi kebaikkan anak dan keluarga.
2. Belajar dan fahami tentang autisme supaya lebih memahami dan mudah mengendali anak autisme sendiri.
3. Belajar teknik atau kaedah terapi supaya dapat dilakukan sendiri dirumah dan tidak bergantung sepenuhnya dengan juruterapi.
4. Sertai kumpulan sokongan ibubapa samada dialam maya ataupun dialam nyata.
5. Kaji semua keperluan, laluan dan hak anak autisme supaya kita ibubapa lebih bersedia dan tahu apa yang perlu dilakukan untuk anak.
6. Berhati-hati dalam memilih rawatan untuk anak. Usah terjebak dengan kaedah yang bertentangan dengan agama. Juga, usah terjerat dengan tawaran-tawaran hebat ubatan yang menjamin kesembuhan autisme.


Carta alir bagi panduan ibubapa, sumber dari group Autisme Malaysia.

../

No comments:

Post a Comment