16 December 2011

Hariz & Abang Haziq Pindah!!

Jumaat, 10 Dec 2011.

Hari ini masanya tiba untuk Hariz dan abangnya Haziq berpindah ke tempat baru. Lama menanti saat ini, hanya untuk lihat reaksi Hariz. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar di mana Hariz tak sabar-sabar untuk bergerak ke tempat baru sesudah barang habis di angkut ke dalam lori. Mindanya sekarang sudah bersedia untuk suasana sekolah baru, tapi tak tahu lagi apa bakal terjadi bila sesi sekolah bermula. Aku serahkan kepada Allah Yang Maha Esa.

Namun begitu, ada sedikit kesukaran untuk 'menanam' istilah pindah dalam mindanya di peringkat awal iaitu kira-kira satu bulan yang lepas, dimana hanya aku sahaja pindah ke tempat baru dan balik pada hujung minggu. Pada tempoh itu, ibunya memainkan peranan 'menanam' istilah pindah dan aku pula setiap hari telefon. Hariz didapati mula bersedia/menerima istilah pindah bila masuk minggu ke tiga. Pada minggu akhir, Hariz sudah tidak sabar untuk pindah ke tempat baru bila ibunya membungkus barang-barang. Alhamdulillah, setibanya dirumah baru dia tidak mengalami apa-apa gangguan atau tantrum sebab tak ada internet dan tv. Sebagai alternatif dia ada PS1.

Itulah tempoh yang diperlukan untuk Hariz menerima perubahan (besar) dalam hidupnya.

Dengan pengalaman ini timbul persoalan dalam fikiran aku..... Apakah orang lain (selain dari ibu bapa kandung) boleh faham keadaan ini?? Maksud aku boleh memberi ruang dan peluang secukupnya, serta sabar, untuk lihat anak-anak autisme berubah, belajar dan segalanya.

No comments:

Post a Comment